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Buchankündigung: Figures of Absence. The Films of Dore O.

Women´s experimental Cinema.

Mit dem Ziel einer längst überfälligen Aufarbeitung der avantgardistischen Filmpraxis von Dore O. würdigt die Publikation Figures of Absence das Werk und Vermächtnis einer der wegweisendsten, aber kaum erforschten Stimmen des deutschen Experimentalfilms.

Als Mitbegründerin der Hamburger Filmmacher-Cooperative war die Künstlerin Dore O. (1946-2022) ab 1967 aktiv an der Erkundung neuer filmischer Formen beteiligt und entwickelte dabei ihre eigene „Handschrift, ihren eigenen Ton, ihre eigene Filmmethode“ (Harun Farocki). Dore O. legte den Grundstein für spätere Generationen, indem sie persönliche Filmpoetiken in einer starken Überschneidung mit medienspezifischen Experimenten außerhalb vorherrschender Strömungen des politischen, strukturalistischen oder feministischen Films kultivierte. In den Worten der Filmwissenschaftlerin Robin Blaetz sind Dore O.s frühe Filme „eine Art Prototyp für einige der interessantesten und einflussreichsten feministischen Experimentalfilme der frühen 1970er Jahre“.

Die Publikation legt die formalen Errungenschaften, die kulturellen Konnotationen und historischen Kontexte einer filmischen Vision frei, die einen wesentlichen Beitrag zu dem internationalen Kontinuum radikaler Filmkunst leistete. Mit bisher unveröffentlichtem Archivmaterial, Interviews mit Dore O., umfangreichem Bildmaterial sowie neuen Beiträgen aus Europa und Nordamerika (u.a. Albert Alcoz, Ute Aurand, Robin Blaetz, Christine Noll Brinckmann, Stephen Broomer, Vera Dika, Marie-Hélène Gutberlet, Mike Hoolboom, Sarah Keller, Dietrich Kuhlbrodt, Anthony Moore, Lucy Reynolds, Tony Reif, Maureen Turim). Letztlich entfachen die Essays eine Debatte über unterrepräsentierte Aspekte der Rezeption und Marginalisierung experimenteller Filmarbeit von Frauen.

Aiming at a long-overdue reappraisal of Dore O.’s avant-garde film practice, this publication honors the work and legacy of Dore O., one of Germany’s most pioneering experimental filmmakers.

In the 1960s, the painter Dore O. became one of the first and few women in Germany to turn to experimental film in such a consistent and self-determined way. She was actively involved in exploring new forms of cinema while developing her own “signature, her own tone, her own film method” (Harun Farocki). Radically following her own path, she laid the groundwork for a later generation of notably female artists by cultivating personal filmmaking in a strong intersection with medium-specific experimentation while defying highly politicized currents and prevailing theories, both structural and feminist.

Figures of Absence exposes the formal rigor and inventiveness as well as the cultural connotations and historical ramifications of a cinematic vision that has been relegated to the purely personal, diaristic, and even nonintellectual realms. Ultimately, the authors’ revisionist accounts of Dore O.’s films spark a debate on still underrepresented areas of women’s experimental cinema, its dismissive reception across international borders, its legacy, and the history and causes of its marginalization.
With previously unpublished archival material and rare interviews with Dore O., extensive image material, as well as new contributions from the leading scholars and experts on women’s experimental cinema from Europe and North America, including Albert Alcoz, Ute Aurand, Robin Blaetz, Christine Noll Brinckmann, Stephen Broomer, Vera Dika, Mike Hoolboom, Sarah Keller, Anthony Moore, Lucy Reynolds, and Maureen Turim, among others.

Vorbestellungen unter : www.strzelecki-books.com

Figures of Absence. The Films of DORE O. Women’s Experimental Cinema. Edited by Masha Matzke. Produced by Filmbüro NW. English
248 pages, 194 Images, H 28 cm / B 21 cm. Brochure with Hotfoilstamp and Fold-Out
ISBN 978-3-910298-06-4
35,00 €
VÖ: 1. Mai 2023

Book Presentations & Screenings [selection]
May 4 PARIS, Light Cone (Scratch Series)
May 13 COLOGNE, Filmhaus
May 29 BERLIN, Arsenal
June 9 HAMBURG, Short Film Festival Hamburg
October 11–13 TORONTO, TIFF (Wavelengths series) & University of Toronto
October [tba] MONTREAL, Cinémathèque québécoise

Die Publikation wurde gefördert vom Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen und von der Stiftung Kulturwerk der VG Bild Kunst.

          

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